1 augusti 2013

Nyss frigivne Uladzimir Njakljajeu kommer till Bild & Filmscenen

Poeten Uladzimir Njakljajeu.
Nu är det klart. Poeten Uladzimir Njakljajeu kommer till Bok & Bibliotek och Internationella Torget. 
Minsk domstol beslöt i förra veckan, den 25 juli 2013, att försätta poeten och tillika politikern Uladzimir Njakljajeu på fri fot. Själv säger han (med illa dold ironi) att "han överförts från en egen cell till den allmänna avdelning där hela Belarus befinner sig".

Uladzimir Njakljajeu är nu alltså fri, efter det att en domstol beslutat att inte utdöma det straff med "uppskjuten verkställighet" och begränsningar i rörelsefriheten som han dömdes för efter presidentvalet 2010.  En översättning av dikter och brev som Njakljajeu skrev i fängelset – "Brev till Volha och friheten" – har just utkommit på svenska

.
Stefan Eriksson, ambassadör.
I boken skriver han bland annat: ”Jag var kandidat till presidentposten i republiken Belarus – och på valdagen den 19 december 2010 överfölls jag av människor som var maskerade i svart. De slog nästan ihjäl mig. Jag hamnade på sjukhus, varifrån maskerade människor kidnappade mig. Mitt i natten. Från intensivvårdsavdelningen.  Naken. Från den stunden minns jag skräcken. Den var genomträngande. Inte mindre genomträngande än den kyla som härjade den natten i Minsk, och som fick järnet att blåna i mörkret. Varför lät de mig inte klä på mig...? Inte ens ta med mig mina kläder...?  I skräcken fann jag inget svar, utom ett: dessa människor, som släpade ut mig naken i kylan, visste att jag inte kommer att behöva några kläder mer. Inga alls, någonsin.”   Från förordet av Uladzimir Njakljajeu.

Därmed, med den friande domen, kan nu Uladzimir Njakljajeu komma till Göteborg och den Lilla Scenen på vårt torg. Hans framträdande där sker torsdag kl. 14.00 tillsammans med ambassadör Stefan Eriksson
Under framträdandet visas bilder från fängelsemiljöer och hans liv.

Han deltar även i bokmässans miniseminarium torsdag kl. 12.30: 
http://www.bokmassan.se/sv/program/arets-medverkande/?person=100149



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar